4 septembrie, 2024
Expoziția ROȘU / RED
Muzeul Național al Țăranului Român, Sala Media. Şos. Kiseleff nr. 3, sector 1, București
14-29 septembrie, 2024
Vernisajul expoziției: 17 septembrie, 2024, 18:00
Preview pentru presă: 17 septembrie, 2024, 17:00
Muzeul Textilelor în colaborare cu Muzeul Național al Țăranului Român, Muzeul Național de Istorie a României și Muzeul Astra organizează expoziția Roșu/Red, care, printr-o selecție de obiecte din colecțiile Muzeului Textilelor, Băița și din colecția Muzeului Național al Țăranului Român, datate în secolele XIX-lea și al XX-lea, ilustrează varietatea culorilor și a motivelor care pot fi realizate cu fire vopsite în roșu. Utilizarea coloranților naturali roibă (Rubia tinctorum L.) și coșenilă (Dactylopius coccus) și a coloranților sintetici timpurii fucsină (1856), alizarină sintetică (1871), rodamină B (1887), a căror prezență a fost evidențiată prin investigații analitice, susține rolul coloranților drept element de conexiune culturală a textilelor din întreaga lume.
Roșu este culoarea prin excelență, simbolismul ei fiind legat de protecție și magie prin atributele sale primare, focul și sângele. Din cele mai vechi timpuri, roșu a fost culoarea predominantă, și-a păstrat statutul în epocile Greacă, Romană și în Europa medievală, până când albastru i-a devenit competitor, în secolului al XIII-lea. Interesul față de culoarea roșie este confirmat și de faptul că cele mai vechi fragmente de țesătură descoperite dețin urme de roșu. Pigmenții minerali, oxizii de fier și cinabrul au fost primele surse de colorare a textilelor în roșu, înainte de descoperirea coloranților din surse biologice. Coloranții din plante au fost cunoscuți încă din Neolitic, fiind exploatați de populațiile a căror climă era favorabilă creșterii și dezvoltării acestora, utilizarea pentru vopsit fiind în strânsă legătură cu alte două procese fundamentale de prelucrare a textilelor: torsul și țesutul. Literatura indică henna (Lawsonia inermis) ca fiind prima sursă vegetală de vopsire în roșu, însă cea dintâi a cărei utilizare a fost dovedită științific este roiba (Rubia tinctorum L.). Coloranții extrași din rădăcini de roibă au fost identificați în textile arheologice din epoca europeană a bronzului și a fierului conservate în minele de sare din Hallstatt (Austria), în siturile mlăștinoase din Scandinavia și în alte fragmente funerare europene.
Un rol semnificativ în vopsirea în roșu îl ocupă coloranții de origine animală, din insecte și moluște, care și-au disputat de-a lungul timpului supremația pe piața europeană. Literatura de specialitate menționează insectele din speciile Kermes vermilio și Porphyrophora (polonica și hameli) ca fiind preferate în Europa până în secolul al XVI-lea, fapt dovedit de investigațiile analitice. În vederea protejării acestora, insectele din specia Kerria lacca, de origine orientală, nu au putut pătrunde decât în mică măsură pe piața europeană. Insectele din specia Kermes vermilio au obținut triumful suprem contra purpurei (Murex brandaris) în 1464, când Papa a decis ca acestea să fie utilizate la vopsirea catifelei din robele cardinalilor. Aproape treizeci de ani mai târziu, odată cu descoperirea Lumii Noi, o altă specie de insecte și-a făcut apariția în Europa: coșenila americană (Dactylopius coccus). Înainte de sfârșitul secolului al XVI-lea, aceasta va înlocui toți coloranții de origine animală existenți în Europa.
Apariția coloranților sintetici la sfârșitul secolului al XIX-lea marchează începutul unei alte perioade în vopsirea textilelor. Noile culori, mai strălucitoare și mai ușor de aplicat, sunt primite cu entuziasm în întreaga lume, ceea ce conduce la declinul și în final la înlocuirea aproape totală a surselor naturale de culoare.
Expoziția este realizată de Florica Zaharia, Muzeul Textilelor și Irina Petroviciu, Muzeul Național de Istorie a României. Și-au adus contrubuția la această expoziție Silviu Horațiu Ilea, Muzeul Național al Țăranului Român, Silvana Vasilca, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” și Iulia Teodorescu, Muzeul ASTRA.
24 Mai, 2019
Vernisajul expozitiei Apa și Lâna—Cergi și Țoluri Țesute și Împâslite din Regiunile Balcano-Carpatice – Muzeul Textilelor, Corp B, Băița, nr. 20A, județul Hunedoara, România
Cerga și țolul, obiecte textile tradiționale cu rol funcțional precis, sunt purtătoarele unei tehnologii textile complexe care implică creșterea animalelor pentru lână, cultivarea plantelor pentru fibre și controlarea energiei apei. Ele reprezintă esența relației dintre creația artistică și tehnică a pieselor produse în industria casnică textilă și necesitatea impusă de mediului în care populația de la munte a trăit secole la rând. Totodată, ele definesc relațiile umane dintre diferiții participanți la procesul tehnologic de producere a acestora.
Bazat pe o cercetare științifică de lungă durată, care a inclus cercetare de teren și muncă de laborator în special pentru analize tehnice și microscopia fibrelor, această expoziție dorește să familiarizeze publicul cu arta producerii cergilor și a țolurilor tradiționale tipice teritoriului Balcano-Carpatic. Totodată, dorește să atragă atenția asupra caracterelor comune a acestor piese produse de grupe diferite de populații care au trăit în condiții geo-climaterice similare.
Expoziția are patru secții: materialele și specificul procesului tehnologic de producere a acestor piese textile, cergile cu mițe (ciupi), aromânii, și țolurile. Piesele din expoziție aparțin Muzeului Textilelor.
Muzeograful expoziției este Dr. Florica Zaharia.
Invităm presa la acest eveniment în data de 24 mai, 2019, la ora 17:00. Pentru detalii vă rugăm să vedeți invitația alăturată. Puteți afla mai multe informații despre Muzeul Textilelor la www.muzeultextilelor.org
Contact:
Florica Zaharia, Director and Co-Proprietar
Tel. 40 732 514 037
E-mail: florica.zaharia@muzeultextilelor.org și florica.t.zaharia@gmail.com
16 Martie, 2019
Vernisajul expozitiei „Decenii de Memorie Vizuală—Fotografii de Ana și Gheorghe Tripon.” Muzeul Textilelor, Corp B, Băița, nr. 21, jud. Hunedoara, România
Prima expoziție dedicată fotografilor Ana și Gheorghe Tripon, expune fotografii realizate de aceștia între anii 1958-1992, împreună cu fotografii din prima jumătate a secolului XX. Localizați în Băița, județul Hunedoara, România, cei doi fotografi au captat memoria locurilor, a oamenilor și a momentelor importante din viața lor, a evenimentelor sociale și a costumelor și textilelor tipice zonei. Fotografiile lor sunt în mare parte monocrome (alb-negru) dar au lucrat și fotografii colorate și în culori.
Fotografia lui Ana și Gheorghe Tripon a servit dorința membrilor comunității comunei Băița de a imortaliza imaginea celor dragi și de a captura momentele principale din viața lor. Paralel acestei misiuni, fotografiile acestora aduc valoarea documentară a unui stil de viață și a bunurilor fizice tradiționale ale acestei regiuni printre care arhitectura, costumul și inventarul textil produs în gospodăria tradițională. Prin fotografiile acestora se pot vedea schimbările rapide care s-au produs pe durata secolului XX și se pot stabilii conecții între diferitele perioade de timp.
În contextul în care astăzi, evoluția fotografiei dă oricui posibilitatea creeri instantanee a unei imagini, fotografiile lui Ana și Gheorghe Tripon, care de la captarea imaginii pe film la procesarea acestuia era produsul unei munci intense artistice dar și de acuratețe tehnică, rămân unice.
Fotografiile din expoziție aparțin colecțiilor Ana Tripon, Muzeul Textilelor, Elena Țucă și Victoria Tripon.
Invităm presa la acest eveniment în data de 29 martie, 2019, la următoarele ore: 11:00—13:00 și 17:00.
Muzeograful expoziției este Florica Zaharia.
Contact:
Ana Teodora Draguș, Vicepreședinte și Co-proprietar
Tel. 40 733 986 594 / e-mail: ana.zaharia@muzeultextilelor.org